zondag 30 augustus 2015

Later als ik groot ben, …word ik schrijver


Vijf tips voor mensen met een schrijfdroom


‘Later als ik groot ben, word ik dokter!’ Of schooljuf, of vrachtwachtwagenchauffeur, of wat dan ook. Sommigen mensen weten al hun leven lang wat zij willen worden. En het mooie is dat deze dromen onveranderd blijven als zij daadwerkelijk groot zijn. Zelf was mijn toekomstbeeld nooit zo glashelder. Nee, ik ben gezegend met een brede interesse en duizend-en-één-ideeën die ik ooit nog eens wil waarmaken. Grote kans dus dat minimaal enkele van mijn dromen verwezenlijkt worden. Helaas is het onmogelijk om alle wensen te vervullen, wat zorgt voor een aanhoudende onrustkriebel in mijn lijf. 

Schrijven is één van mijn hardnekkige duizend-en-één-ideeën. Jarenlang lukte het maar niet om daadwerkelijk een pen (of computer) te pakken en stukjes te schrijven. Mijn leven werd opgeslokt door die duizend andere dingen op mijn to-do-lijst. Diep van binnen ging het stemmetje dat wilde schrijven steeds harder roepen. Tot ik op een dag wakker werd en wist: nu ga ik het doen ook!
 
Toen begon de moeilijkheid pas echt. Want zeggen dat je iets gaat doen, is toch wezenlijk anders dan het daadwerkelijk DOEN. In Nederland schijnen zo’n miljoen mensen een schrijversambitie te hebben. Ik ben ervan overtuigd dat een deel van hen met hetzelfde worstelt: hoe doe je dat, beginnen met schrijven? En waarover schrijf je dan? Uit ervaring weet ik dat het goed is om de welbekende stok achter de deur te zoeken die je aan het schrijven helpt èn houdt. Zelf heb ik deze inmiddels op verschillende manieren gevonden. Een eerste mijlpaal in mijn schrijfcarrière die gevierd mag worden. En dus trakteer ik anderen met een schrijfdroom op vijf tips: 

I.                    Lees en laat je inspireren
Er zijn vele boeken geschreven over het schrijversvak. Maar ook het lezen van literatuur is inspirerend zijn om je aan het schrijven te krijgen.


II.                  Schrijf iedere dag een stukje
Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het ‘Grote schrijf-doe-boek’ van Louis Stiller biedt ideeën om een jaar lang, in verschillende genres je schrijversgeest aan te wakkeren. 


III.                Volg cursus of opleiding
Via schrijvenonline.org zijn relatief goedkope, laagdrempelige cursussen te volgen waarmee je kunt ontdekken of schrijven iets voor jou is. Voor de fanatiekelingen zijn er natuurlijk ook opleidingen, bijvoorbeeld van de Schrijveracademie of Schrijversvakschool. 


IV.                Doe mee aan schrijfwedstrijden
Een wedstrijd geeft niet alleen een stok achter de deur, maar ook een concrete opdracht. Op schrijvenonline.org staat een actueel wedstrijdoverzicht.


V.                  Start een blog
Heb je de smaak echt te pakken en wil je jouw schrijfkunsten met de wereld delen? Begin dan een blog.  

En ja, zo kan het dus gebeuren dat er ongemerkt een kleine aardverschuiving plaatsvindt in je leven. Dat ook jij, later als je groot bent, gaat doen wat je stiekem altijd al wist.

1 opmerking:

  1. Herkenbaar!

    Het eerste stukje leest als van mijzelf: ik wil dit, maar ik wil zoveel!

    Uiteindelijk ligt de uitdaging in het doen. :-)

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen